ZYCZENIA
27.09.24
BAJKOWY FESTIWAL SŁODKOŚCI I SMAKU
Burmistrz Grodkowa oraz Ośrodek Kultury i Rekreacji zapraszają na BAJKOWY FESTIWAL SŁODKOŚCI I SMAKU... więcej»

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Zarządzenie Nr 021.21.2024

Dyrektora Ośrodka Kultury i Rekreacji w Grodkowie

z dnia 14 sierpnia 2024 r.

w sprawie ustalenia standardów ochrony małoletnich 

w Ośrodku Kultury i Rekreacji w Grodkowie

 

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), art. 10 ustawy z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) oraz art. 22b  i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U.  z 2024 r. poz. 560), zarządzam co następuje:

§ 1

Ustala się Standardy Ochrony Małoletnich w Ośrodku Kultury i Rekreacji w Grodkowie stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierza się pracownikom Ośrodka Kultury i Rekreacji w Grodkowie.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

Załącznik do Zarządzenia Nr  021.21.2024

Dyrektora Ośrodka Kultury i Rekreacji  w Grodkowie                             

z dnia 14 sierpnia 2024 r.

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Ośrodku Kultury i Rekreacji w Grodkowie

 

Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich korzystających z  usług Ośrodka Kultury i Rekreacji w Grodkowie, zwanego dalej Ośrodkiem oraz przebywających na jego terenie, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez pracowników w/w jednostki.

1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a pracownikami Ośrodka,                                     a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

1) Pracownicy Ośrodka mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci,  z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.

2) Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej,  a tym bardziej fizycznej.

3) Pracownicy Ośrodka, o których mowa w pkt 1), mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.

4) Pracownicy Ośrodka, o których mowa w pkt 1), powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i, w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację.

2. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień  o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego.

1) W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownicy Ośrodka mają obowiązek niezwłocznego poinformowania Dyrektora Ośrodka Kultury i Rekreacji w Grodkowie, zwanego dalej Dyrektorem, o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez sporządzenie notatki służbowej.

2) Przekazanie informacji, o której mowa w pkt 1), powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu,                           w którym pracownik Ośrodka powziął podejrzenie lub informację. Niniejszą informację pracownik Ośrodka ma obowiązek przekazać osobiście lub w przypadku braku takiej możliwości, telefonicznie.

3) Po przekazaniu informacji, o której mowa w pkt 2) do Dyrektora, osoba ta powinna ustalić, jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.

4) W celu poczynienia ustaleń, o których mowa w pkt 3), zwołana może być wewnętrzna komisja, składająca się m.in. z Dyrektora i pracownika Ośrodka, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzenia małoletniego.

5) Jeżeli w wyniku ustaleń, o których mowa w pkt 3) i pkt 4), zostanie ustalone, że zasadne jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 ustawy – Kodeks postępowania cywilnego lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, Dyrektor niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.

3. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

1) Niniejsze standardy podlegają corocznej weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.

2) Weryfikacja, o której mowa w pkt 1), dokonywana jest przez Dyrektora lub osobę przez niego wyznaczoną.

3) W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 2), sporządzany jest raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.

4. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Ośrodka do stosowania standardów oraz sposób dokumentowania tej czynności.

1) Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników Ośrodka do stosowania standardów jest Dyrektor.

2) Każdy pracownik Ośrodka  ma obowiązek zapoznania się ze standardami, potwierdzając ten fakt własnoręcznym podpisem na stosownym oświadczeniu.

5. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

1) Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Ośrodka Kultury i Rekreacji w Grodkowie oraz są wywieszone w jej siedzibie.

2) Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej w pkt 1) pracownicy Ośrodka realizujący usługi wobec małoletniego przekazują wersję niniejszych standardów rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego, a osoby te potwierdzają na piśmie otrzymanie przedmiotowych standardów.

3) Małoletni, wobec których realizowane są usługi przez pracowników Ośrodka, zostają zaznajomieni ze standardami  przez pracowników, z zastrzeżeniem pkt 4).

4) Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych standardów, pracownik może zaniechać obowiązku wynikającego z pkt 3).

6. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu                         i udzielenie mu wsparcia

1) Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialny jest Dyrektor.

2) Niezależnie od obowiązku określonego w pkt 1) Dyrektor może wyznaczyć osobę koordynującą przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i formy pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.

7. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

1) Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

2) Rejestr, o którym mowa w pkt 1) przechowywany jest u Dyrektora w siedzibie Ośrodka.

3) Dyrektor może wyznaczyć osobę odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru, o którym mowa w pkt 1).

8. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

1) W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia    małoletniego.

3) Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.

4) W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.

9. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

1) Małoletni korzystają z urządzeń elektronicznych dostępnych na terenie Ośrodka pod opieką i nadzorem oraz za zgodą pracowników Ośrodka.

2) Małoletni zobowiązani są do przestrzegania zasad korzystania z urządzeń elektronicznych, w szczególności:

a) na odpowiedzialność swoją i rodziców lub opiekunów przynoszą do Ośrodka telefon komórkowy albo inne urządzenia elektroniczne,

b) w czasie zajęć używanie telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych możliwe jest jedynie w następujących przypadkach:

- nagłych i pilnych okoliczności, np. zagrożenie zdrowia i życia,

- wykorzystania urządzeń podczas zajęć jako pomocy dydaktycznych;

3) Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej, a jeśli ma to miejsce w czasie zajęć dodatkowo konieczna jest zgoda pracownika Ośrodka.

4) Pracownicy Ośrodka, przy zapewnieniu małoletnim dostępu do Internetu, wdrażają i aktualizują systemy i oprogramowania zabezpieczające przed dostępem do niewłaściwych treści oraz złośliwym oprogramowaniem, w tym filtrujące treści,

5) W Ośrodku, w miarę możliwości prowadzone są działania, w tym warsztaty i szkolenia, w zakresie profilaktyki oraz umiejętności bezpiecznego korzystania z Internetu oraz przygotowywania uczestników do właściwego i świadomego odbioru i wykorzystania mediów.

6) Podejmowane są działania wychowawczo-profilaktyczne uwzględniające pojawiające się problemy związane m.in. z funkcjonowaniem uczestników w sieci Internet, cyberprzemocą.

7) W przypadku stwierdzenia lub powzięcia informacji o występującej cyberprzemocy, pracownicy niezwłocznie reagują wg następujących zasad:

a) małoletniemu natychmiast udzielana jest niezbędna pomoc,

b) problem zgłoszony zostaje Dyrektorowi, rodzicom lub opiekunom, a jeśli zachodzi potrzeba, powiadamiane są policja i sąd rodzinny,

c) sporządzana jest notatka służbowa.

10. Bezpieczne relacje między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.

1) Podstawową zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzgledniające godność i potrzeby małoletnich.

2) Standardem jest tworzenie atmosfery życia w Ośrodku, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.

3) Małoletni angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z małoletnimi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4) Niedozwolone jest w szczególności:

a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek małoletniego w jakiejkolwiek formie,

b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka,

c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych małoletnich,

d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów,

e) kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym,

f) stosowanie zastraszania i gróźb,

g) utrwalanie wizerunku innych małoletnich poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić,

h) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

👁 A+ A-
pełny HTML | wersja mobilna
[X]

Wykorzystujemy ciasteczka (cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają utrzymanie sesji po zalogowaniu. Można wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.